Vorträge

Vortrag 1 – Mittwoch, 10.05.2023, 18:30 Uhr

Mann mit Hut und Brille

THE FOUR MODERNITIES OF THE LATIN AMERICAN CINEMA

Paul A. Schroeder Rodríguez (Amherst, USA)

 | Vortrag in englischer Sprache

For over a century now, three discourses of modernity have coexisted in Latin America: a liberal one, a socialist one, and a corporatist one.  Remarkably, each of these discourses have been dominant during specific periods of Latin American cinema. During the silent period, for example, oligarchic liberalism held sway throughout the region; during studio cinema, the corporatist model of modernization was dominant; and during the militant phase of the New Latin American Cinema, a socialist discourse of modernity crystallized in the wake of the Cuban Revolution.  In addition, a fourth, alternative discourse of modernity underpins many of the most important Latin American films of the 1970s and 1980s’ as well as a handful of extraordinary films throughout the twentieth century and into the present time. Paul Schroeder Rodríguez invites us to join him for an illustration of these ideas with examples of representative films from the silent period to our present digital age.  
A comparative analysis of these multiple discourses, he believes, is of great importance today, as more and more people use the discursive power of cinema and other forms of audiovisual storytelling to lull us into complacency; agitate us to take limited action; or, in the best of cases, persuade us to think and act critically and creatively for the greater good. 
 
Paul A. Schroeder Rodríguez ist R. John Cooper '64 Presidential Teaching Professor of Spanish am Amherst College, USA. Er hat u.a. eine vergleichende Geschichte des lateinamerikanischen Kinos geschrieben.

Film zum Vortrag:
| Limite BRA 1931, Regie: Mário Peixoto, mit Olga Breno, Taciana Rey, Raul Schnoor, 114 Min., OmdtU (FR 12.05. / 20:00 Uhr)

Vortrag 2 – Donnerstag, 11.05.2023, 16:30 Uhr

Frau mit langen, blonden Haaren

CINEMA AND SOLIDARITY: RADICAL MEDIA AND SOUTH-SOUTH POLITICAL CONNECTION

Jessica Stites Mor (Vancouver, Canada)

   | Vortrag in englischer Sprache

Argentine filmmaking has since 1983 taken on the role of narrating politicized visions of the country‘s recent history. The films serve as a key alternative media source for ever widening communities of intellectuals, activists, and popular audiences, not only in Argentina but around the world. During the Cold War, predominantly independent producers were able to construct complex international networks of South-South solidarity and shape a transnational public. Their aim was to support human rights and end military violence. This presentation will discuss the convergences within spaces in which films were viewed and critiqued, examine networks of collaborative production, and the study of film within critical political consideration of forces such as neoliberalism and imperialism. How creative communities assert ideological viewpoints, disseminate understandings and argue for an examination of the relationship between ideas about transnational solidarity as em- bedded in artistic movements in action will also be addressed. 

Jessica Stites Mor ist Professorin am History Department der University of British Columbia, Kanada. Sie hat 2022 das Buch South-South Solidarity and the Latin American Left veröffentlicht.

Film zum Vortrag: 
| La Dignidad de los Nadies ARG 2005, Regie: Fernando Solanas, 121 Min., OmdtU
(SA 13.05. / 17:30)

 

Vortrag 3 – Freitag, 12.05.2023, 16:30 Uhr

Frau mit kurzen, dunkelblonden Haaren und Brille

NIEMAND FÜR SICH UND DIE KAMERA FÜR ALLE. DAS DRITTE KINO DER GRUPO UKAMAU IN BOLIVIEN

Karin Harrasser (Linz)

Sieht man heute die Filme der Grupo Ukamau, die sich in den 1960er Jahren in Bolivien gegründet hat, kommt man aus dem Staunen nicht heraus: Die Gruppe entwickelte eine ganze Reihe dokufiktionaler Strategien, um den politischen Kampf von indíginas und Bergbauarbeiter*innen darzustellen, etwa reenactments (in »El coraje del pueblo«). Auch die formalen Lösungen, die das Kollektiv rund um Jorge Sanjinés und Beatriz Palacios, das aus ausgebildeten und angelernten Künstler*innen und Intellektuellen, aus Bolivien aber auch aus den USA und Europa bestand, waren außergewöhnlich. So wurden beispielsweise indigener Raum-Zeitkonzepte für eine genuin filmische Sprache adaptiert (in: »La nación clandestina«). Der Vortrag wird zentrale Filme des Kollektivs aus verschiedenen Phasen vorstellen und analysieren sowie das Verhältnis von künstlerischer und politischer Militanz diskutieren.

Karin Harrasser ist Professorin für Kulturwissenschaft an der Kunstuniversität Linz, ebendort Vizerektorin für Forschung und Kodirektorin des IFK Internationales Forschungszentrum Kulturwissenschaften in Wien. Im Zentrum ihrer Forschung stehen derzeit die asymmetrischen Kulturtransfers zwischen Europa und Südamerika und das Verhältnis von Globalisierung und Zeitgeschichte. 2022 erschien dazu ihr Buch »Surazo. Monika und Hans Ertl. Eine deutsche Geschichte in Bolivien« bei Matthes & Seitz Berlin.
  
Film zum Vortrag: 
| La Nación Clandestina BOL 1989, Regie: Sanjinés, Jorge, 128 Min., OmdtU
(FR 12.05. / 14:00)